مراحل ساخت سیلو غلات

دستگاه بالا برنده و کاربرد آن در کشاورزی

اجزای اصلی الواتورهای کاسه ای

اجزای الواتور تسمه ای عمودی عمدتا از کاسه، تسمه کششی (یا زنجیره ای) ، دستگاه محرک شده، پوشش دستگاه، درگاه تغذیه، درگاه تخلیه و غیره تشکیل شده است.

دستگاه الواتور تسمه ای

دستگاه الواتور تسمه اي يکي از انواع مدل هاي الواتور مي باشد كه براي انتقال مواد به صورت عمودي از آن استفاده مي گردد. باند کششی در الواتورها که قدرت محرک لازم برای حمل مواد به قسمت هاي بالاتر را تامين مي كند، مي تواند از جنس زنجير يا تسمه باشد. در واقع ويژگي الواتور تسمه اي آن است که باند کششي آن از جنس تسمه مي باشد. در الواتور تسمه اي مانند ساير الواتور هاي يا بالابرهاي صنعتي از تعدادي کاسه يا باکت تشکیل شده است که به يک تسمه متصل شده است.  اين الواتورهاي تسمه اي دارای قرقره یا زنجیر چرخ هم مي باشند که در بالا و پایین آن قرار گرفته اند. باکتهای الواتور تسمه ای در یک محفظه قرار گرفته اند که مواد را در درون خود نگهداري مي کنند. زماني که باکت از نقطه تعيين شده به عنوان ورودي مواد عبور کرد، مواد فله براي انتقال به محل ديگر درون کاسه بارگيري مي شود.

الواتور تسمه اي يا بالابر کاسه اي با استفاده از تسمه نقاله برای انتقال عمودی موادي مانند مواد ساینده دانه ای يا ريزدانه ها و مواد پودري و ديگر مواد کوچک استفاده شده و کاربرد دارد.

الواتور تسمه اي بر اساس نیروی مکش با مقدار کم طراحی و ساخته مي شود. در اين دستگاه صنعتي از تسمه ها به عنوان قسمت بند کششی براي انتقال مواد استفاده می گردد. از اين الواتور که با نام بالابر قاشقکی نيز شناخته مي شود در مکان هاي مختلفي استفاده مي شود. از الواتور تسمه اي در معادن، نيروگاه ها و صنايع و زمين هاي وابسته به كشاورزي استفاده مي شود. همچنين اين بالابر صنعتي در صنايع شيميايي و متالورژي و ساير صنايع ديگر نيز بسيار مفيد و پرکاربرد است.

شيوه عملکرد الواتور تسمه ای

الواتور تسمه اي داراي يک قیف يا هاپر ورودی زیرین مي باشد که در واقع مواد را از بخش پايين خود تحویل می گیرد ، و به خاطر آن که تسمه نقاله حرکتي رو به بالا را دارا مي باشد، مواد بر روی توپی بالایی حرکت مي کنند و مي چرخند و سپس اين حركت چرخشي رو به پایین اتفاق مي افتد. در نهايت الواتور تسمه اي مواد درون مخزن را به طرف خروجی پرتاب مي کند و به عبارتي فرآيند پاشش اتفاق مي افتد. تسمه نقش نیرو دهنده را در الواتور تسمه ای ايفا مي كند و در کنار درايو تسمه که مجهز به کمربند لاستیکی مي باشد فعاليت مي کند. تسمه در الواتور تسمه ای بر روی غلتک درایو پایینی یا بالایی نصب مي گردد. اين غلتک ها وظيفه  تغییر مسیر به بالا يا به پایین را برعهده دارند. همچنين دستگاه الواتور تسمه اي براي بالا بردن مواد از مکانی به مکان دیگری که در ارتفاع کمی نسبت به آن قرار گرفته مناسب مي باشد.

مزايای الواتور تسمه ای

الواتور تسمه اي مزاياي بسيار زيادي دارد. يكي از مهمترين مزاياي اين بالابر انتقال عمودی با ظرفیت بالا مي باشد. در واقع اين دستگاه جريان تغذيه، تخليه مناسب و تنظيم لازم براي داشتن ظرفيت زياد را دارا مي باشد. از ديگر مزاياي اين الواتور اين است که معمولا در هنگام بلند کردن مواد برگشتي وجود ندارد و مواد به پایین سقوط نمی کنند.

همچنين در الواتور تسمه اي طراحي خيلي خوبي براي مواد سنگين صورت گرفته است. فرايندها در اين الواتور کاسه ای به نوع و مشخصات موادي که قرار است انتقال يابند، بستگي چنداني ندارد. به همين سبب نه تنها این دستگاه می تواند مواد دانه ای و پودري را انتقال دهد، بلکه براي جابجا کردن مواد با مقاومت بالا در برابر سايش نيز مناسب است. الواتور تسمه اي داراي آب بندي بسيار دقيقي مي باشد و آلودگي آن براي محيط زيست ناچيز است.

الواتور تسمه اي يک بالابر صنعتي با قابليت اعتماد بالا و با دوام مي باشد. عملکرد مناسب آن مي تواند اطمينان مصرف کنندگان گوناگون صنايع مختلف را، با توجه به طراحي پيشرفته خود و سيستم پردازش هوشمند، حاصل نمايد. طول عمر مفيد اين دستگاه همچنين مي تواند بيش از 20000 ساعت باشد و الواتور مي تواند در طي اين زمان بدون هيچ گونه مشکل يا دردسري به فعاليت خود بپردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *